Pages

Sunday, October 7, 2012

ආගමික අන්තවාදය හමුවේ අප යා යුතු මඟ

මූලාශ්‍රය - http://lankacnews.com/sinhala/main-news/83317/

මේ වන විට සමස්ත ලෝකය පුරා ඇත්තේ ක්‍රිස්තියානී සංස්කෘතික ආධිපත්‍යයකි. එය ව්‍යාප්ත කරන්නේ ද ආරක්ෂා කරන්නේ ද ඇමරිකාව සහ බ්‍රිතාන්‍ය ප්‍රමුඛ යුරෝපයයි. අධ්‍යාපනය සහ ජනමාධ්‍යය ඔස්සේ අප අඩු වැඩි වශයෙන් එහි ගොදුරු බවට පත්ව ඇත. කලක් අපේ සිතුම් පැතුම්, සිරිත් විරිත්, ආහාර, දේශපාලන දෘෂ්ටිය ආදී සියල්ල තීරණය කරන තත්ත්වයට මේ සංස්කෘතික ආක්‍රමණය ව්‍යාප්ත වී පැවති අතර දැන් එම ප්‍රවාහයට එරෙහිව උඩුගං බලා පිහිනන පිරිසක් රට පුරා නිර්මාණය වෙමින් පවතී. එහෙත් එම පිරිස අවිහිංසාවාදී පිළිවෙතක් අනුගමනය කරති. ඔවුහු සිය සතුරා සමඟ සටනට නොයති. තම රට වැසියා දැනුවත් කරමින් සිය සංස්කෘතික හර පද්ධති ආරක්ෂා කර ගැනීමේ වැදගත්කම ඔවුන්ට පෙන්වා දෙති. වෛරයෙන් වෛරය නොසන්සිඳේ යන බුදු වදන අනුව හැසිරෙති.
එහෙත් බටහිර සංස්කෘතික ආධිපත්‍යයට එරෙහිව නැඟී සිටින මුස්ලිම්වරු අනුගමනය කරන පිළිවෛත ඊට වෙනස්ය. ඔවුහු වෛරය වෛරයෙන් ජය ගැනීමට උත්සාහ කරති. තව තවත් ලොව පුරා වෛරය වපුරති. ඇසට ඇසක් දතට දතක් න්‍යාය අනුව ක්‍රියාත්මක වෙති. අද මේ දෙපිරිස අතර ඇත්තේ ලෝක සංස්කෘතික ආධිපත්‍ය සඳහා මාරාන්තික අරගලයකි. මේ සටන අද ඊයේ ඇති වුවක් නොව ඉතා ඈත අතීතයේ සිට පැවත එන්නකි. එය විශ්වීය වශයෙන් ව්‍යාප්ත වන්නේ යුරෝපීය යටත් විජිතවාදයත් සමඟය. එකල යුරෝපීයයෝ අප්‍රිකා, ආසියා, ඇමරිකා මහද්වීපවලට අයත් රටවල් සිය යටත් විජිත බවට පත් කර ගෙන ඒ ඒ රටවල තිබූ සියලු සංස්කෘතීන් සමූල ඝාතනය කරන්නට වූහ. ඊට හසුවූ බෞද්ධ, හින්දු, මුස්ලිම් මහා කලා නිර්මාණ, ආගමික ගොඩනැගිලි, කලාගාර වැනි මහා නගර විනාශ විය.
බෞද්ධ, හින්දු, මුස්ලිම් ආදී ආගම් සහ සංස්කෘතීන් නොදියුණු තිරශ්චීන දෑ ලෙස යුරෝපීයයෝ කල්පනා කළහ. දෙවියන් වහන්සේ තමන් ඔවුන් වෙත එවා ඇත්තේ එකී ගණ අන්ධකාරයේ ගිලී සිටින අශිෂ්ටයින් ශිෂ්ටාචාරගත කොට ඔවුන්ට දේව රාජ්‍ය වෙත යාමට පිහිට වීමට යැයි ද ඔවුහු එපමණට ම විශ්වාස කළහ. යුරෝපීයයන් මෙන්ම එසේ නැතහොත් ඊටත් වඩා දැඩි දේවවාදීන් වන මුස්ලිම්වරුන්ට එකී ආක්‍රමණවලින් කළ හැකි වූ මානසික බලපෑම ඉතා අඩුය. වෙනත් ලෙසකින් කිවහොත් ඔවුන් වෙත එල්ල කළ පීඩනය තව තවත් ඔවුන් සිය ආගම වෙත තල්ලු කළා පමණි.
ප්‍රබලයා විසින් දුබලයා විනාශ කිරීමේ කැලෑ නීතිය මුස්ලිම් සහ කතෝලික-ක්‍රිස්තියානි ආගම් විසින් ඉතිහාසය පුරා ක්‍රියාත්මක කොට තිබේ. අද ද සිදු කරති. එදා පෘථිවිය සුර්යයා වටා කැරකෙන්නේ යැයි කියූ බ්රූනෝ පණ පිටින් පුළුස්සා මැරූ පල්ලියට කාර්මික විප්ලව සහ පුනරුදය සමඟ තව දුරටත් ජනතාව දේව විශ්වාසයෙහි රඳවා ගැනීමට නොහැකි විය. පිරිසක් එලිපිටම දෙවියන්ට අභියෝග කරන්නට වූහ. එහෙත් ඔවුන් එම ආගම් විසින් බිහි කළ සංස්කෘතියට අභියෝගයක් නොවූ නිසා ද පිටතින් මතු වන තර්ජන මතු නොවීමට මෙවන් විරෝධතා භාවිත කළ හැකි නිසා ද ඊට බාධා නොකරන ලදි. එලෙස සිය දෙවියන් පවා විවේචනය කිරීමට සිය රටවල නිදහස ඇතැයි ඔවුහු ලෝකයට ප්‍රකාශ කරති. එම අඩයාලමට මුවා වී ලොව සෙසු සංස්කෘති සහ ආගම්වලට ගරහති.එවිට සිය ආගම පමණක් නොව අන්‍ය ආගම් ද බොරු යැයි පැවසීමට ඔවුන්ට අවස්ථාව ලැබේ. එසේ ම සෙසු රටවල සංස්කෘතීන්, හර පද්ධති විවේචනය කළ පිරිස් සඳහා දේශපාලන රැකවරණය දෙති. අවශ්‍ය සියලු පහසුකම් ලබා දෙති. ඉස්ලාම් විරෝධි චිත්‍රපටය බිහිවන්නේ එවන් පසුබිමකය.
මුස්ලිම්වරු සිය රටවල මීට ඉඳුරා විරුද්ධ ක්‍රමයක් අනුගමනය කරති. ඒ රටවල අන්‍ය කිසිදු ආගමක් නිදහසේ ඇදහීමේ අවස්ථාව නොමැත. ඔවුන් රටවලට බුදු පිළිම රැගෙන යා නොහැකිය. අනෙක් සංස්කෘති ආගම් පමණක් නොව එකී ආගම් අදහන අය පවා විනාශ කිරීම සඳහා ඔවුහු විවිධ ක්‍රියාමාර්ග ගනිති. අල්ලාහු අග්බාර් යැයි කියමින් ඇෆ්ගන් බාමියන් බුද්ධ ප්‍රතිමා විනාශ කළේ මුස්ලිම්වරුය. පකිස්ථානයේ මුස්ලිම් විනිසුරුවරයෙකු කුරාණය පුළුස්සා ක්‍රිස්තියානි දැරියකගේ බෑගයකට දමා ඇය මරා දැමීමට සැලසුම් කළේය. පකිස්ථානයේ බෞද්ධ උරුමයන් කුණු කොල්ලයට වෙළඳ පොළවල විකුණති. ඉතියෝපියාවේ ක්‍රිස්තියානි පෙර පාසැලකට ඔවුන් අත් බෝම්බ ප්‍රහාරයක් එල්ල කළේ ගිය සතියේය. තායිලන්තයේ ලොව වැඩිම බෞද්ධයින් ජීවත් වන රටේ මුස්ලිම් බහුතරය ජීවත් වන දකුණු ප්‍රදේශයේ පිඬු සිඟා වැඩි භික්ෂූන් වහන්සේ නමක් සහ ගෝල නම මරා දැම්මේ ද මෑතදීය. බංගලිදේශයේ පෞරාණික විහාරාරාම 10ක් සහ බෞද්ධයින්ගේ නිවාස සිය ගණනක් ගිනි තබා විනාශ කොට තවම උණුසුම පහව ගොස් නොමැත. ලංකාවේ ඈත ප්‍රදේශවල නොමිලේ බෙදන රට ඉඳි පැකට්වලට පවා බුදු දහමට අගෞරව වන ආකාරයේ පත්‍රිකාවක් ඇතුළු කිරීමට මොවුහු අමතක නොකරති. කුරගල ඇතුළු බෞද්ධ විහාර සිය ග්‍රහනයට ගෙන නැඟෙනහිර බෞද්ධ උරුමය බුල් ඩෝසර් කරති.
එවන් මුස්ලිම්වරු සිය ආගමික නායකයාට චිත්‍රපටයකින් අපහාස කළේ යැයි ලෝකය පෙරලන්නට හදති. ඉස්ලාම් ආගම නාමයෙන් සිදු කරන සියලු පහත් වැඩ මුස්ලිම් අන්තවාදීන්ගේ ගිණුමට බැර කරන මොවුහු ඒවා නිහඬව ඉවසති. නැතහොත් නිහඬව සහයෝගය දෙති. පකිස්ථාන දුම්රිය ඇමති බාමියන් බුදු පිළිම විනාශ කළ තාලිබාන්ලාට මෑතදී ඇමතුවේ අපේ සහෝදරවරු කියාය. (අමිර්තලිංගම්ලා කොටි නැළවූය් ද අපේ ළමයි කියලාය. අවසානයේ අමිර්තලිංගම්ලා ද කොටි ද විනාශ විය.) අනෙක් අතට ඇමරිකාව කියන්නේ ඕනෑම අයෙකුට නිදහසේ සිය අදහස් ප්‍රකාශ කළ හැකි බවය. එහි අරුත අදාළ චිත්‍රපට සැදීම සාධාරණ බවය. මේ අනුව මුස්ලිම්වරු මෙන් ම ක්‍රිස්තියානිහුද සිය ආගම් සහ සංස්කෘති ආරක්ෂා කරන අතර ව්‍යාප්ත කරන අතර සෙසු සංස්කෘති විනාශ කිරීමට කටයුතු කරන බව පැහැදිලිය. අද ලෝක සාමයට ඇති ලොකුම තර්ජනය මෙයයි. මේ අන්තවාදයන් කෙළවර වන්නේ දෙපිරිසම විනාශ වීමෙනි. එසේ නොමැතිව මේ අන්තවාදී මාර්ගය කෙළවර විය නොහැකිය.
එයින් ගැළවීම සඳහා ඔවුන්ට ගතහැකි එකම ක්‍රියා මාර්ගය අන්‍ය ආගම්වලට සැබවින්ම ගරු කරන ආස්ථානයකට මාරුවීමය. ප්‍රබලයා විසින් දුබලයා විනාශ කිරීමේ පහත් ක්‍රමය වෙනුවට දුබලයා කරුණාවෙන් ආරක්ෂා කිරීමේ තැනකට මේ පිරිස ගමන් කළ යුතුය. එසේ නොවන තාක් සිදුවනුයේ කලක් දුබලයා වන පුද්ගලයා ප්‍රබල වූ වහා පෙරලා පහර දීමයි. ඇසට ඇසක් දතට දතක් ප්‍රතිපත්තියයි. මේ දෙපිරිසම බෞද්ධ ආගම සහ සංස්කෘතිය සිය සතුරෙකු ලෙස සලකති. එහෙත් බටහිර ආක්‍රමණිකයින් හමුවේ මුස්ලිම්වරු ආරක්ෂා කළේ ද ඔවුන් නැඟෙනහිර පදිංචි කරවා ආරක්ෂා කළේ ද බෞද්ධයෝ ය. පෘතුගීසි කතෝලික පිරිස් රෝමානු කතෝලිකයින්ගෙන් ද ආරක්ෂා කළේ බෞද්ධයෝය. එහෙත් බුදු පිළිම කොමඩ්වලට, පාවහන්වලට දැමීම, නිරුවතින් බුදු පිළිම වැළඳ ගෙන ඡායාරූප ගැනීම, සිය රටවල ඇති බෞද්ධ උරුමයන් විනාශ කිරීමට ඔවුහු පසුබට නොවෙති. බාමියන් බුදු පිළිම හැදුවේ අප නොව එකල බෞද්ධයින් වූ තමන්ගේ ම මුතුන් මිත්තන් බව භක්තියෙන් අඳව ගිය මුස්ලිම්වරුන්ට අවබෝධ කරගත නොහැකි වීම අවාසනාවකි. ඔවුන් විනාශ කළේ ඔවුන්ගේ  ම මුතුන් මිත්තන්ගේ උරුමයකි.
මේ අන්තවාදයට බිලි නොවී සියල්ල දෙස උපේක්ෂාවෙන් බැලීමට බුදු හිමි අපට දේශනා කොට තිබේ. උන්වහන්සේ දෙසැටක් මිත්‍යා දෘෂ්ටීන් පිළිබඳ දේශනා කළ ද එම ආගමික නායකයින් සහ භක්තිකයින් සමඟ සුහදව ඇසුරු කළහ. ඔවුන්ගේ ආරාමවලට ගොස් සුහද පිළිසඳරේ යෙදුණාහ. දහම් අසා සිය බුදු දහම වැළඳ ගත් උපාලි ගෘහපතියාට මෙතෙක් සිය ආගමික නායකයින් ලෙස ඇදහූ පිරිස් වෙත දුන් දානමාන දිගට ම කරගෙන යන්නැයි උපදෙස් දුන්හ. උන්වහන්සේගේ ධර්මය අනුව සිය ජීවිත හැඩගස්වා ගැනීමට බෞද්ධයින් හුරුවිය යුතුය. එහි අදහස තමන් මත දිග හරින ආගමික සංස්කෘතික ආක්‍රමණ හමුවේ කරබා ගත යුතු බව නොවේ. ඊට එරෙහි විය යුතුය. ඒ සඳහා අනුගමනය කළ යුත්තේ වෛරය වෙනුවට කරුණාවයි. අන්ධ භක්තිය වෙනුවට ප්‍රාඥාවයි.
- නාමල් උඩලමත්ත

0 comments: