රබානේ ව්යාප්තිය
රබන් වැයීමට සිංහල රජ දරුවන්ගේ කාලයේදී රාජකීය උත්සව වලදී මුල් තැනක් හිමි විය. සිංහල සංස්කෘතියේ චාරිත්රයක් ලෙසද රබන් වාදනයට විශේෂ තැනක් හිමිවිය. මේ වරප්රසාද පිළිගැනීම නිසා ගැමි ජනයාට ඔවුන්ගේ මඟුල් තුලා සමග ඈඳෙන පවුල් සංවිධාන තුළ කෙරෙන නොයෙක් උත්සව සඳහා ප්රීතිය සතුට විදහා දැක්වීමට රබාන ස්ත්රී පක්ෂයට ආඩම්බර වීමට කරුණක් විය. අප රටේ පවත්වන අවුරුදු උත්සවය, ප්රභූන් පිළිගැනීම, රබන් ගැසීමේ තරග යනාදිය පවත්වන්නේ සංගීතාත්මක වින්දනයක් එහි ගැබ්ව ඇති බැවිනි. රබන් වාදනය කිරීමේදී පාවිච්චි කරන තාල, සව්දම්, සුරල් සහ වන්දමාන රාශියකි. වාදනයේදී මතුවන රිද්මයට ගැළපෙන රිද්මයක් ගායනයේදී මතුවනු පිණිස ඊට උචිත අන්දමින් ගායනයද බැඳී ඇත. ගෘංගාරාත්මක අදහස්වලින් හෙබි රබන්පද කොතෙකුත් ඇත. රබන් පද යනු රබාන නමැති දේශීය අවනද්ධ භාණ්ඩය වටා ගෙතුන එහි වනිය අනුකරණය කෙරෙන ශබ්ද අර්ථාන්විත වාග් ප්රායෝගයද යන අංශ දෙකින් සම්මිශ්රණය වුණු අනුප්රාස ලක්ෂණයෙන් හෙබි ගීතවත් හා ප්රබල රිද්මයකින්ද ශ්රව්යමය ගුණයෙන්ද යුත් සාහිත්යාංගයකි.
රාං කිරිල්ලිය - රාං කිරිල්ලිය
රාං කුරල්ලට එන්ට කියාපිය
රං සළුවක් ඇඳ ගන්ට කියාපිය
රං පුටුවක් මත ඉන්ට කියාපිය
මෙවැනි රබන් පද ගීයක ප්රධාන වශයෙන් රිද්මය හා ශබ්ද ආකාර්ෂණීයෙනුත් අවශේෂ වශයෙන් කවි සංකල්පනාවෙන්ද ආභාෂය ලබා නිර්මාණය කරන ලද්දක් බව පෙනේ.
අපේ ගම්බද වනිsතාවෝ රබන් ගැසීමට දක්ෂයෝ වෙති. අත්මාරු හරඹා සුරල් අත්රංගනයෙන්ද රබන් පද රාශියක් දැනීමද රබන් වාදනයෙන් විවිධ විලාසිතා ගැන නිපුනත්වයක් ඔවුන් සතුවිය. ඔවුන්ගේ කෝමල දැතෙහි සිහින් ඇඟිලි තුඩු වැදී රබානෙන් නැගෙන තාලය මඟුල් මුසු නැවුම් සුවයක් මෙන්ම රංගනයට අර ඇඳීම මක්ද අනාවරණය කෙරේ. ගම්බද වැඩිහිටි පිරිමි පක්ෂයද තුංතුඹමල් තුනක් ගන්ට දැතට මල් දෙකක් ගන්ට කියමින් රබාන වටා ප්රීතියෙන් නට නටා අත්පුඩි ගසති. කිතුල් මල් පැණියෙන් සප්පායම් වුණු ඇතැම් පිරිස්ද අවුරුදු ප්රීතියෙන් සිනා සිසී නටති.
පියදාස වීරසිංහ
http://www.divaina.com/2014/04/13/feature06.html
0 comments:
Post a Comment