Pages

Saturday, September 26, 2015

අනගාරික ධර්මපාලතුමන් අවසන්වරට ලියූ අවසන් නොකළ ස්‌වයං චරිතාපදානය - නොනිමි මෙහෙවරක සටහන් - 2

මෙහි මුල්කොටස පසුගිය සතියේ පළවිය

එහිදී ගරු ආර්.ටී. ඩවුබිගින් දේවගැතිවරයා යාච්ඥා කර බයිබලයේ පාඨ කියවීය. ඉක්‌බිතිව 8.00 ට පාසල් යා යුතු වීය. එහිදී උත්පත්ති කථාවෙන් හෝ මැතිව් ගෙන් හෝ කොටස්‌ කිව යුතු වූයේය. නික්‌ම යාම, සංඛ්‍යා කථාව, ද්විතීය කථාව, ජොෂුවා යන කොටස්‌ ද ශුභාරංචි සතර ද පනත් ද කට පාඩම් කිරීමට මට සිදු වීය. නේවාසික ස්‌ථානය භාරව සිටි ගුරුවරයා මත්පැන් පානය කරන්නෙක්‌ වූයේය. එ මෙන්ම ගස්‌වල ලැගීමට ආ අහිංසක පක්‌ෂීන්ට වෙඩි තැබීමට ද ඔහු ආශා කළේය. කිසිම අන්දමක බෞද්ධ ප්‍රකාශනයක්‌ කියවීමට ඉඩ නොදුන්නේය. එක්‌ ඉරු දිනක මා චතුරාර්ය සත්‍ය අඩංගු වූ බෞද්ධ පත්‍රිකාවක්‌ කියවමින් සිටියදී කාමරයට පැමිණි ඔහු එය මාගේ අතින් ගෙන කාමරයෙන් පිටතට විසි කළ අන්දම මට මතකය. දිගට ම බයිබලය කියවීමත් පල්ලියට දින පතා යැමත් නිසා කට පාඩම් කිරීමට අවශ්‍ය වූ පාඩම්වලට අමතරව බයිබලය ගැන මාගේ ළැදිකම වැඩිවන්නට විය. දොළොස්‌ වැනි අවුරුද්දේ දී මට 19 වැනි පසන් ගීයේ 5 වැනි ගීය සමඟ එකඟ වන්නට නොහැකි වූයේය. එහි වූයේ පුත්‍රයා කාමරයෙන් එළියට එන මනමාලයෙකු මෙන් ද තරඟ දිනුමක්‌ දුවන්නට යන ශක්‌තිමත් පුරුෂයෙකු මෙන්ද සන්තෝෂ වූ බවයි. නේවාසික පාසලේදී මම බයිබලයේ විවේචකයෙක්‌ වීමි. එහිදී යේසුස්‌ ක්‍රිස්‌තුන්ට පහර දීම දිගටම කරගෙන ගියහොත් මා පාසලෙන් නෙරපා දමන බවට මට තර්ජනය කරන ලදී. අපට කන්නට දුන් ආහාර ඉතාම නරක වීය. මා කෙතරම් කෙට්‌ටු වී සිටියාද යන්න දුටු මාගේ පියා මා ඒ නේවාසික පාසලෙන් අස්‌ කරගත්තේය. 1878 දී පාසලෙන් අස්‌ වූ මම මාස දෙකක්‌ නිවසෙහි විවේකයෙන් සිටියෙමි. ඉක්‌බිතිව සැප්තැම්බර් මාසයේ දී ශාන්ත තෝමස්‌ විද්‍යාලයට මම යවනු ලැබීමි. දිනපතාම ශාන්ත තෝමස්‌ විද්‍යාලයට යැමේදී සහ ඒමේදී මට මිගෙට්‌ටුවත්තේ හාමුදුරුවන් ගේ පන්සල යනුවෙන් හඳුන්වන පන්සල පසුකරමින් යන්නට සිදුවූයේය. මා පරම විඥානාර්ථ සමාගමත් සෙන්පති ඕල්කට්‌ තුමාත්, බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනියත් ගැන දැනගත්තේ එහි දී ය. ඒ භික්‌ෂූන් වහන්සේට බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනිය ගෙන් "අයිසිස්‌ අන්වේල්ඩ්" නමැති ග්‍රන්ථ කාණ්‌ඩ දෙකකුත්, ඒ සමඟ ම සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමාගෙන් ලියුමකුත් ලැබී තිබුණි. ඒ ලියමනෙන් සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමා තමන් බෞද්ධයන් බවද ඉන්දියාවට යන අතර ලංකාවට ඒමට බලාපොරොත්තු වන බවද පාණදුරා වාදය ඇසූ බවද ලංකාවේ ක්‍රිස්‌තියානියට විරුද්ධව උරෙන් උර ගැටී සටන් කිරීමට තමන් සූදානම් බවද දන්වා තිබුණේය. බෞද්ධ භික්‌ෂූන් වහන්සේ ඉක්‌මනින්ම බුද්ධාගම ගැන හා ක්‍රිස්‌තියානි ආගම ගැන ප්‍රසිද්ධ දේශනා පැවැත්වීමටද "අයිසීස්‌ අන්වේල්ඩ්" නමැති ග්‍රන්ථයෙන් හා "තිබ්බතීය ප්‍රවීණයන්හි" කොටස්‌ සිංහලයට පරිවර්තනය කිරීමටද පටන් ගත්තේය. ඕල්කට්‌තුමා සහ බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනිය ගැන අසන්නට ලැබීම මාගේ අතිමහත් ප්‍රීතියට හේතු විය. ඒ තැන් පටන් මම පරම විඥානාර්ථ සමාගම ගැන උනන්දුවක්‌ දක්‌වන්නට වීමි. ඒ වන විට මාගේ වයස අවුරුදු දහ හතරක්‌ වීමි. 1879 දී එහි ආදි කර්තෘවරු බොම්බායට අවුත් සිටි යහ. එහිදී පළමු වරට මුද්‍රණය කරන ලද පරම විඥානාර්ථ ප්‍රකාශනයේ පිටපතක්‌ මිගෙට්‌ටුවත්තේ හාමුදුරුවන්ට යවනු ලැබීය. 

ළමා කාලයේ සිටම මම යුක්‌තියටත් තාපස ජීවිතයටත් නැඹුරු වූවෙක්‌ වූවෙමි. රහතන් වහන්සේලා පිළිබඳව අභිඤ්ඤා විද්‍යාව පිළිබඳව ද තොරතුරු දැන ගැනීමට කැමැත්තකින් සිටියෙමි. අර්හත් භාවය ලැබීම් පිළිබඳව ලංකාවේ භික්‌ෂූන් වහන්සේලා තුළ ඇත්තේ සංශයකි. අර්හත් භාවය අහෝසි වී ඇතැයි ඔවුහු කියති. මේ යුගයේදී ආධ්‍යාත්මික අභ්‍යාස මඟින් අර්හත් භාවය ලබාගත නොහැකි යෑයි ඔවුහු කියති. මෙ තැන් පටන් මම "පරම විඥානාර්ථවාදියා" නිති පතා කියවන්නෙකු බවට පත්වූවෙමි. මිගෙට්‌ටුවත්තේ භික්‌ෂූන් වහන්සේ සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමා සමඟ ලිපි ගනුදෙනු කිරීමට පටන් ගත් සේක. ඔවුන් ලංකාවට පැමිණෙන බව දැන මිගෙට්‌ටුවත්තේ ස්‌වාමීන් වහන්සේ, ඔවුන් පිළිගැනීමට කටයුතු සම්පාදනය කිරීම ආරම්භ කළ සේක. සතිපතා උන් වහන්සේ පරම විඥානාර්ථ සමාගම ගැනත් එහි ආදි කර්තෘවරුන් දෙදෙනා ගැනත් දේශනා පැවැත්වූ සේක. පරමෝත්කෘෂ්ට ධර්මය දේශනා පැවැත්වූ සේක. පරමෝත්කෘෂ්ට ධර්මය දේශනා කරනු සඳහා ලංකාවට පැමිණීමට නියමිත වූ ඒ දෙදෙනා ගැන ලංකාව පුරා බලවත් උද්යෝගයක්‌ පැතිර ගියේය. මීට කිසිම කලෙක ලංකාවට එවැනි යුරෝපීය බෞද්ධයන්ගේ පැමිණීමක්‌ නම් නොවූයේය. ලංකාවට පැමිණී සෑම පුරවැසියෙකුම දැනගෙන සිටියේ බුද්ධාගමට පහර දීමට පමණි. 1515 සිට ලංකාව, ඕලන්දයේත්, බ්‍රිතාන්‍ය දූපත්වලත් මුහුදු කොල්ලකරුවන් ගේ දඩ බිම වී තිබුණි. 1818 සිට ක්‍රිස්‌තියානි මිෂනාරි සමාගමේ මිෂනාරිවරු ලංකාවේ බුද්ධාගම විනාශ කිරීමේ අරමුණ ඇතිව කටයුතු කරමින් සිටියහ. දහස්‌ ගණන් සිංහලයෝ ඉංග්‍රීසි ඉගෙන ගැනීමෙන් පසුව, ජීවනෝපාය සලසාගනු සඳහා ක්‍රිස්‌තියානීන් වී සිටියෝය. එය සිංහල ක්‍රිස්‌තියානීන්ට බඩ වඩා දෙන ආගම වීය. අවුරුද්දකදී බුද්ධාගමට පහර දෙවීමට සිංහල ගැමියෙකු පුහුණු කරගත හැකි විය. ඒ කාලයේදී මාසයකට දෙන රුපියල් විස්‌සක වේතනයකින්, කතිසාරුවකු වශයෙන් ඔහුගේ සේවය ලබාගෙන ඔහු ලවා ගම්වලදී සිංහල ජනතාව ගේ ගරු කටයුතු ආගමට විරුද්ධව දේශනා පැවැත්වීමට පුළුවන්කම තිබුණි. දිවයිනේ නා නා පළාත්වල සිටි නූගත් සිංහලයන්, හොරෙබ්හි ඈත පෙදෙස්‌වල ප්‍රභව වූ අරාබි ආගමට හරවා ගැනීමට යත්න දරමින් ඉංග්‍රිසි ක්‍රිස්‌තියානි මිෂනාරි කණ්‌ඩායමක්‌ කටයුතු කරමින් සිටියහ. වාදිභසිංහ මිගෙට්‌ටුවත්තේ ගුණානන්ද හිමියන් ක්‍රිස්‌තියානින්ට අභියෝග කළේ මිෂනාරින්ගේ අනුකම්පා විරහිත පහරදීම නිසාය. උන් වහන්සේ අරාබි, ක්‍රිස්‌තියානි මිථ්‍යා ධර්මවලට දරුණු කුළුගෙඩි පහරවල් දීමට පටන්ගත් සේක. 1872 දී ක්‍රිස්‌තියානි මිෂනාරිවරුන් හා කාසාය වස්‌ත්‍රධාරී භික්‌ෂූන් අතර ඓතිහාසික මහා වාදය පානදුරේදි සිදුවිය. එහිදී ක්‍රිස්‌තියානි පක්‌ෂය අන්ත පරාජයක්‌ ලැබූහ. ක්‍රිස්‌තියානින් ලංකාවට පැමිණීමෙන් පසු බෞද්ධයන් ලද පළමු වන ආචාර ධර්මවාදී ජයග්‍රහණය එය වීය. ශත වර්ෂ ගණනාවක්‌ තිස්‌සේ පැවතුණා වූ පුරාණ සෞන්දර්යාත්මක ආර්ය ශිෂ්ටාචාරය විනාශ කළ ඔවුහු මුලින් කොල්ලකෑමේ යෙදුණු මුහුදු කෙල්ලකරුවන් හා පල් හොරුන් ලෙසත් පසුව ජයග්‍රාහකයන් ලෙසත් ලංකාවට පැමිණියහ. 

1880 මැයි මාසයේදී පරම විඥානාර්ථ පිරිස ලංකාවට පැමිණීමෙන් ලංකාවේ ඇති වූ ආගමික අවදි වීම, 1880 පානදුරාවාදයෙන් පසු ඇති වූ අවදි වීමට පමණක්‌ දෙවැනි වීය. ගාල්ලෙන් ලංකාවට ගොඩ බට සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමාත් එච්.පී. බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනියත් රාජකීය අන්දමින් පිළිගනු ලැබූහ. ගාල්ලේ සිට කොළඹට ඔවුන් කළ ජයග්‍රාහී චාරිකාවේදී පරම විඥානාර්ථ පිරිස දුටු දර්ශන පිළිබඳ සුන්දර වර්ණනයක්‌ "පරම විඥානාර්ථවාදියා" ජූනි කළඹෙහි පළ වී තිබුණි. ජූනි මාසයේදී ඔවුන් ලංකාවට පැමිණි පසු සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමා විසින් පැවැත්වීමට නියමිතව තිබූ පළමුවන දේශනය ඇසීමට මම පාසලේ සිට පයින්ම ගියෙමි. සියල්ලන්ම ආපසු මගේ මාමාත් පියාත් පමණක්‌ ඉතුරු වූ විට මම ඔවුන් සමඟ එකතු වීමි. මගේ මාමා ඒ වන විට ද බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනියගේ සිත දිනාගෙන සිටියේය. මගේ මාමාටත් පියාටත් ඔවුන් ආයුබෝවන් කී වේලාවේදී ඔවුන් සමඟ මම ද ඔවුන්ගේ අත් අල්ලා සෙල වූ විට මට ඇති වූ ප්‍රමෝදය මට තවම මතකය. ඊට අවුරුදු සතරකට පසුව මාගේ පියාගේ ද මුත්තාගේ ද සුමංගල නායක හිමියන්ගේ ද සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමාගේ ද විරුද්ධත්වය මධ්‍යයේ බලෙන්ම මා තමා සමඟ අද්යාරයට කැඳවාගෙන යාමට නියමිතව සිටි බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනිය වෙත ඒ පිළිබඳ කිසිවක්‌ නොදැනම මම ඉබේටම වාගේ ඇදි ගියෙමි. 

ආදි කර්තාවරුන් වෙත මා ඇදි ගියේ 1880 ජූනි මාසයේ පටන් ඒජන්ත තැන වූ ජේ.ආර්. ද සිල්වා මහතා ගේ ලිපිනයට "පරම විඥානාර්ථවාදියා " ආ සෑම විටකම, නොවැරදීම මම එය කියවීමි. පාසලේ සිට ප්‍රවෘත්ති පත්‍ර ඒජනත තැනගේ නිවසට තිබුණ සැතපුමක්‌ පමණ දුර ප්‍රමාණය, පිටපතක්‌ ණයට ගැනීම සඳහා මම පයින්ම ගියෙමි. විද්‍යාලයේ වෝර්ඩීන් වූ ගරු ඩී. එෆ්. මිලර් මගේ සත්‍යවාදීභාවය නිසා මට ආදරය කළේය. වරක්‌ ඔහු මට මෙසේ කීය. "අපි ලංකාවට එන්නේ උඹලාට ඉංග්‍රීසි උගන්වන්න නොවෙයි. අපි ලංකාවට එන්නේ උඹලාව අපේ ආගමට හරවා ගන්න" එයට පිළිතුරක්‌ වශයෙන් මම අලුත් තෙස්‌තමේන්තුවට ප්‍රිය කළද පරණ තෙස්‌තමේන්තුව මට විශ්වාස කළ නොහැකි බව කීමි. මට බෙහෙවින් කැමති වූ ඔහු, 1883 අප්‍රේල් මාසයේ දී මා පාසලින් අස්‌ වූ විට, විශිෂ්ට සහතිකයක්‌ මට දුන්නේය. 

මැටි්‍රක්‌ විභාගයෙන්වත් සාමාර්ථ නොවී මට පාසලෙන් අස්‌වීමට සිදුවීය. ඊට හේතු වූයේ මිගෙට්‌ටුවත්තේ හිමියන්ගේ පන්සලට යමින් බෞද්ධ පෙරහරක්‌ කොටහේනේ ශාන්ත ලුසියා පල්ලිය ළඟින් යද්දි කතෝලිකයන් එයට දරුණු ලෙස පහර දීම නිසා 1883 දී කතෝලික කැරලි ඇතිවීම හේතුකොටගෙන, මා ක්‍රිස්‌තියානි පාසලකට යාම ගැන, තද බෞද්ධයෙකු වූ මාගේ පියා විරුද්ධ වීමය. එ කල පිටකොටුවේ පුස්‌තකාලයෙහි සාමාජිකයෙකු වී සිටි මම Sinnetts Occult World නමැති ග්‍රන්ථය අමන්දානන්දයෙන් කියවීමි. ඉක්‌බිතිව හිමාල ආචාර්යවරුන් ගේ පාසලට ඇතුළු වීම සඳහා බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනිය ගෙන් ලියුමක්‌ ඉල්ලා ඇයට ලිවීමට තීරණය කර ගතිමි. ඊට මාසයකට කලින් මා වේලියකුට අවශ්‍ය සුදුසුකම් සහිතව "වේලවරු හා ගිහි වේලවරු" නමැති ලිපිය කියවා තිබුණි. සියලු සුදුසුකම් මට තිබුණ නිසා බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනියගේ මාර්ගයෙන් ඒ නොදන්නා සොහොයුරාට මාගේ අදහස දන්වා නො යෑවිය යුත්තේ මන්දැයි මම කල්පනා කළෙමි. 1883 නොවැම්බර් මාසයේදී හිමාල ආචාර්යවරුන්ට ලියුමක්‌ ලියූ මම, ඒ සමඟ තවත් ලියුමක්‌ අද්යාර් ලිපිනයට බ්ලැවට්‌ස්‌කි මැතිනියට යෑවීමි. 1884 ජනවාරි මාසයේදී කොළඹ පරම විඥානාර්ථවාදීන්ගේ ඉල්ලීමක්‌ අනුව සෙන්පති ඕල්කට්‌තුමා කොළඹට පැමිණියේය. එතුමා පැමිණියේ බෞද්ධයන් විසින් සංවිධානය කරන ලද සාමකාමී පෙරහැරයකට කිසිම කුපිත කිරීමක්‌ නොමැතිව කතෝලිකයන් විසින් කරන ලද මිනීමරු පහරදීම නිසා කතෝලිකයන්ට විරුද්ධව නීති මඟින් ක්‍රියා කිරීම සඳහාය. පැමිණි සැටියේම වාගේ එතුමා බැලීමට ගිය මම, පරම විඥානාර්ථ සමාගමට බැදීමට මා කැමති බව කීවෙමි. එවිට මගේ ලියමන තමන්ට ලැබුණ බව කී එතුමා මගේ වයස අඩු වුවද මා ඇතුළත් කරගන්නා බව පැවසිය. ඉක්‌බිතිව මැලිබන් වීදියේ පිහිටි පරම විඥානාර්ථ සමාගමේ මූල ස්‌ථානයට එතුමා මා කැඳවා ගෙන ගියේය. මා සමඟ පීඩර් ද ආබ්‍රැව් මහතාද, සිල්වා මහතාත් සාමාජිකයෝ වූහ. එකල සමාගමේ සභාපති වී සිටියේ මගේ මුත්තාය. ඔහු මා වෙනුවෙන් එකල සාමාජික මුදල වූ රු. 10 ගෙවූයේය. ඒ අවුරුද්දේම දෙසැම්බර් මාසයේදී පරම විඥානාර්ථ වාදීන් සමඟ මා අද්යාරයට යා යුතුව තිබුණි.

මතු සම්බන්ධයි

සබැඳි ලිපි -
[

අනගාරික ධර්මපාලතුමන් අවසන්වරට ලියූ අවසන් නොකළ ස්‌වයං චරිතාපදානය - නොනිමි මෙහෙවරක සටහන් 1http://denethharinna.blogspot.com/2015/09/blog-post_84.html
දම්පල් තුමාණෝ සිදු කළ මෙහෙවර සදානුස්‌මරණීයයිhttp://denethharinna.blogspot.com/2015/09/blog-post_33.htmlජාතික චින්තනය අවදි කළ ධර්මපාලතුමාhttp://denethharinna.blogspot.com/2015/09/blog-post_59.htmlතම මව්බිමේ බොදුඋරුමය රැකගැනුමට බැරි නායකයන් ඇති රටක, ඉන්දියාව වැනි අබෞද්ධ විදෙස් රටක කළ දම්පල් මෙහෙය කෙසේ මිළ කරන්නද?http://denethharinna.blogspot.com/2014/09/blog-post_1.htmlඅනගාරික ධර්මපාලතුමන්ගේ ජීවිතය හා මෙහෙවර මහා වීර කාව්‍යයකි. පර්යේෂණාත්මක ප්‍රස්‌තුතයකි.http://denethharinna.blogspot.com/2014/09/blog-post_75.htmlඋඹලා සුද්දන්ට බයද? - ධර්මපාලතුමාhttp://denethharinna.blogspot.com/2014/09/blog-post_17.htmlඅනගාරික ධර්මපාල ශ්‍රී නාමය සිහිකරන්නhttp://denethharinna.blogspot.com/2014/09/blog-post_99.htmlරටට ඔබින නිදහස් නිවහල් චින්තනය, දම්පල් චින්තනයයි!http://denethharinna.blogspot.com/2014/08/blog-post_91.htmlරට-දැය-සමය බැබළවීමට ජීවිතයම කැප කළ ශ්‍රීමත් අනගාරික ධර්මපාලතුමාhttp://denethharinna.blogspot.com/2014/04/blog-post_29.htmlඅමතක නොකරමු කිසිදා - සිත්හි රඳවමු හැමදා | සිරි දම්පල් උතුමාhttp://denethharinna.blogspot.com/2013/09/blog-post_1336.htmlනිදා සිටි ජාතිය අවදි කළ මහා විරුවාණෝ අනගාරික ධර්මපාලතුමාhttp://denethharinna.blogspot.com/2013/09/blog-post_8556.htmlඅනගාරික ධර්මපාල සිහ නාදය නැඟූ රටක්‌http://denethharinna.blogspot.com/2013/09/blog-post_1887.htmlසියවසක අනාගතය පෙර දුටු මහා චින්තකයා - ධර්මපාලතුමාhttp://denethharinna.blogspot.com/2013/04/blog-post_8270.html
පුංචි ශ්‍රී ලංකාව වටා ලෝක බෞද්ධ බලවේගයක්‌ ගොඩනැගූ ධර්මපාලතුමා
http://denethharinna.blogspot.com/2012/09/blog-post_18.html
]

0 comments: